fietsverslag Taizé

reisverslag

Beste mensen,

Het is zaterdagavond 23 mei en ik heb een deel van tassen al gevuld voor de reis naar Taizé, morgen de laatste dingen verzamelen en dan de tassen aan de fiets hangen.

Van de fietstocht naar Stralsund heb ik wel enkele dingen geleerd wat betreft de tassen en bijbehorende hulpmiddelen zoals de riemen en ophangsysteem.

Vanmiddag in Sneek, waar we waren voor de verjaardag van Aart, hebben we een EHBO tasje kunnen vinden en nog een lichtgewicht slaapzak voor in Taizé te gebruiken.

De eerste nacht zal ik bij mijn schoonzus en zwager in Heerde overnachten en heb een route door de routeplanner van de fietsersbond gedownload voor de GPS die via Leeuwarden, Akkrum, Joure, Ossenzijl, Vollenhove, Genemuiden, Zwolle naar Heerde gaat, met een afstand van 132 km.
Dat zal moeten lukken met de wind in de NW-hoek.

De tweede nacht van dinsdag op woensdag overnacht ik bij een oud schoolkameraad van de lagere school in Enkhuizen die in Eindhoven woont, die rit is ook 130km lang. Hopelijk blijft het weer goed mee doen.

Tot zover mijn voorbereidingen.
Ellert.

Maandag 2e Pinksterdag

Nadat Aart langs geweest was voor een bakkie om half negen, hij had voor de wind vanaf Harlingen, heb ik de fiets buiten gezet met de bagage erop. Menno en Nynke waren ondertussen ook aangekomen en heeft Menno wat foto’s gemaakt. Zo vertrok ik om 10 over negen en leek alles voorspoedig te gaan. Je overdenkt nog of je alles hebt en toen kwam ik bij de Harsta State tot de ontdekking dat ik mijn usb kabeltje voor de GPS en fototoestel niet had dat zat nog aan de laptop thuis vast. Ik ben daarom maar omgekeerd en heb het kabeltje opgehaald, zodat mijn eigenlijke vertrek om half tien plaats vond.
De wind was redelijk gunstig voor mij kracht vier uit het westen en zo nu en dan aardig voor de wind of wat meer zijwind.

Mijn eerste stop was bij de brug in Akkrum die voor bootjes openging en later bij het pontje naar Vegelingsoord. Twee Hollandse dames vroegen wat goedendag in het Frysk was, nou is dat niet zo moeilijk je zegt gewoon goeie of goedendag. In Haskerhorne heb ik de middagstop genomen in een bushokje. Vandaar ging het verder naar Oldelamer, maar dan moest wel de Tjonger gepasseerd worden. Zes Duitse dames probeerden de lier maar dat lukte niet want je moest de lier aan de andere kant van de pont draaien en zo kwamen we wel gezamenlijk aan de overkant.
De route ging verder naar Blokzijl over de dijk met de Noordoostpolder en lekker voor de wind. In Blokzijl stond het verkeer muurvast want een Camper probeerde door de nauwe straatjes te komen en van de ander kant reed een auto de straat in, dan moet er één achteruit rijden en voor de brug stond een hele lange rij auto’s en motoren te wachten om door het stadje te komen. Bij Genemuiden ging ik weer met de pont naar de overkant en dan richting Zwolle. Verder via Hattumerbroek de oude Zuiderzeestraatweg tot Wezep en toen door het bos en over een mooi fietspad naar Heerde waar ik kwart over vijf arriveerde en met de extra kilometers kom ik op 138 km fietsen. Bert en Liesbeth waren ook net thuis van hun fietstocht en dan smaakt een pilsje lekker en goed gegeten en het verslag maken. Morgen dan maar weer verder, want ik heb nog niet het idee van waar ben ik eigenlijk aan begonnen, maar misschien komt dat nog wel.

Dinsdag 25 mei. Gereden km 142
Om negen uur was ik klaar om te vertrekken vanuit Heerde na een goede nachtrust bij Bert en Liesbeth. Het weer is goed 14 graden maar in de loop van de dag wordt het wel 22 graden en veel zon. Gister zag ik veel boeren aan het gras maaien, maar ik reed dan ook door veel laagland. Vandaag zal ik wat klimoefeningetjes krijgen. Het eerste stuk gaat langs het Apeldoornse kanaal en dat bevalt me zo goed dat ik na Apeldoorn een stukje te ver door ga langs het kanaal, maar dat is gauw weer verholpen door richting Beekbergen te gaan. Op een gegeven moment denk ik hoe hoog zou het hier zijn en dat is dan 50 m boven NAP, later zal ik nog tot 95 m moeten klimmen maar dat gaat allemaal heel goed.
Arnhem ben ik gemakkelijk gauw door en door de Betuwe richting Nijmegen waar ik bij Ewijk over de brug de Waal passeer. In Valburg houd ik even pauze en heb dan 60 km gereden. Verder maar weer door het Land van Maas en Waal en bij Ravenstein over de Maas en kom ik in Brabant. De provinciale weg blijkt geen fietspad te hebben en moet ik een alternatieven route kiezen. De gedownload route van Fietsersbond is wel goed maar de provincie Brabant werkt nog niet mee om het door vrijwilligers te vervolmaken.
Zo fiets ik door Zeeland en Uden en Veghel tot ik bij Son en Breugel kom waar voor de verandering een brug open gaat voor een schip dat een keer in de week langs komt. Het brug gedeelte wordt omhoog gevijzeld en ondertussen bedenk ik dat ik straks linksaf wil om de knooppunten te volgen dus loop ik alvast naar de linkerzijde van de weg. Een gezin achter mij doet dat ook en zij zegt die meneer is verstandig. De brug over en linksaf rijdt er een dame in mijn kielzog en wijst naar mijn Fryske vlagje, ik ben al bang dat ik het ben kwijtgeraakt maar zij zegt ook zo een te hebben voorop de fiets helemaal versleten en grauw. Ik vraag of ze nog Frysk spreekt en we wisselen even wat uit. Ze wil ook graag lange fietstochten maken. Dan moet zij rechtdoor en ik rechtsaf. Zo kom ik in Eindhoven aan en het lukt me redelijk snel om mijn volgende logeeradres te vinden zonder omrijden. Het is wat bewolkter geworden maar goed twintig over vijf ben ik bij Hans en Sippy waar ik hartelijk wordt ontvangen.

Woensdag 26 mei afgelegde afstand 95 km.
Vandaag is een beetje een pechdag want er valt veel regen. Hans brengt me tot het viaduct waar we een mooi uitzicht hebben op de fly-overs van de wegen om Eindhoven. Ik was mooi op tijd vertrokken en na twee km dat Hans me had uitgezwaaid ontdek ik dat mijn beide bidons die ik had bijgevuld nog op het aanrecht staan. Ik bel Hans dat ik terugkom om ze op te halen. Als Hans bij huis is hoort hij mijn bericht en ziet dat ze er nog staan. Hij rijdt de route nogmaals en halverwege ontmoeten we elkaar en zet ik de bidons op mijn fiets. Het is ondertussen bewolkt weer geworden en bij de Belgische grens doe ik mijn regenjack aan vanwege de spetters. Het begint langzaam aan harder te regenen en als ik 50 km gerend heb wil ik wel even pauzeren. Lindehoeve een fiets en eetcafé staat er langs het lange fietspad, even van het pad af en hopelijk kan ik daar terecht om wat te drogen, maar nee woensdags gesloten. Ik moet maar weer verder fietsen en eindelijk tegen twaalf uur is er een restaurant open en neem ik cappuccino en warme appeltaart. Dan maar weer verder het miezert nog, maar het trappen gaat steeds zwaarder, jawel een lekke band wat nu. Ik zoek een droog plekje op onder een carport. Ik kan geen lek vinden en ga naar een restaurant even verder op om een echte fietspomp te vragen. De man wil me wel helpen maar heeft geen fietspomp, maar komt met een luchtfles en we vinden het kleine gaatje, hij plakt het en de band wordt opgepompt dat gaat gelukkig goed. Ik ga naar het restaurant om wat te drogen en pas om drie uur lijkt het wat droger te worden. Dus ga ik het maar proberen. Het is soms wat droog en soms regen of miezert. Zo probeer ik toch tot Geelbeets te komen en zien of ik daar kan overnachten bij een adres van Vrienden op de Fiets. Gelukkig dat het kan en heb ondertussen wel 95 km afgelegd en kom kwart voor zes aan. De heer die thuis is vraagt of ik ook mee wil eten dat neem ik graag aan. Hij maakt zelf de friten klaar en biedt me en pilsje aan. Zo was deze dag toch nog goed verlopen.

SMSje naar Wiets: Ik ben in Geetbeest veel regen elt.

Donderdag 27 mei. 100 km gereden
Heb een goede nachtrust gehad en wordt door de Vrienden op de Fiets alleen in het huis achter gelaten want ze moeten beide aan het werk. Het weer lijkt een stuk beter dan gisteren dus ga ik straks met goed moed weer verder fietsen richting Namen.
Het is wat bewolkt en het regent niet, maar waar heb ik mijn regenjas gedaan, dat bemerk ik, als ik 2 km ver ben hij zit niet in de tassen? Natuurlijk die hangt nog in de garage te drogen zodat ik hem niet kon zien toen ik de deur op slot deed. Maar gelukkig mevrouw zei dat haar moeder op nr 42 woonde dus maar weer terug fietsen en kijken of die thuis zijn. Dat blijkt niet het geval te zijn, wat nu? Toch maar naar het huis rijden en de buurman vragen die in de tuin aan het kunstmest strooien was. Misschien kan ik u wel helpen zegt hij, want wij zijn goede buren, maar ik moet even zoeken en weet niet op welke deur hij past. Gelukkig een van de garagedeuren gaat open en kan ik mijn regenjas toch weer meenemen. Dit is al de derde keer dat ik iets vergeten ben, hopelijk driemaal is scheepsrecht en gebeurt het niet weer.
De route gaat over een oude trambaan die langzaamaan klimt naar 150 m maar dat is goed te doen. Voor Namen om half een, neem ik een rustpauze er staan ook al weer 55km op de teller. In Namen zal ik geld pinnen en dat blijkt ’s avonds ook wel nodig. Het is nog voor twee uur als ik in Namen kom en besluit dan maar door te fietsen naar Dinant. Dit gaat allemaal goed en is een heel mooie tocht langs de Maas. Soms is de weg beton of asfalt en ligt er heel goed bij maar buiten de dorpen kom ik ook kinderhoofdjes tegen. Omstreeks vier uur rijd ik de brug over bij Dinant, het is nog redelijk vroeg dus maar doorfietsen, want nu komen de eerste klimmen de Ardennen in. In het boekje van Abrahamse staat dat in Furfooz een hotel is, daar ga ik maar op af. Ik heb dan 100 km op de teller staan en vind het welletjes. Het hotel blijkt vol, en de baas is met vakantie dus het restaurant is gesloten. De dochter zegt boven de woning van haar moeder nog een soort appartementje is waar ik kan overnachten. Dan zoek ik een restaurant op 6 km om te eten. groeten Ellert.

Smsje Wiets:   Ik heb slaappl hotel furfooz 10 km dinant liefs elt.

Vrijdag 28 mei
gister had ik geen internet en straks schrijf ik wel waarom. Aantal km 90.
’s Morgens ben ik vol goede moed op pad gegaan na het petit dejeuner in het hotel. Ik moest eerst wel wachten tot de jonge dame haar dochter naar school gebracht had en ondertussen kwam de moeder in ochtendjas bij de deur om in praatje te maken. Moeder en dochter konden zich aardig in het Nederlands verstaanbaar maken en ma wilde graag het een en ander vertellen.
De route ging eerst weer via Celles waar ik gisteravond gegeten had en aardig wat klimwerk moest doen maar nu met bagage op de fiets. De moeder had me wel gezegd dat ze me wel had willen brengen naar het restaurant maar ja toen had ik al gegeten.
Deze dag is één van de zwaarste en zo nu en dan ga ik wel van de fiets af om te lopen, maar het klimmen in de twee begint ook aardig te wennen. Het is mooi weer, half bewolkt.
Deze dag ervaar ik dat het niet gaat om de snelheid en de afstand die je aflegt maar om de afstand die je steeds weer moet klimmen. Zonde is het dan eigenlijk dat je met een sneltreinvaart soms 40km rijdt en dan weer moet klimmen. Maar is het zo in het leven ook niet dat er periodes zijn dat alles van een leien dakje gaat en ander tijden dat je er tegen aan moet gaan. Toch ben ik om vier uur in Bertrix en besluit een overnachting verderop te zoeken. Dat valt niet mee en ook heb ik het vervolg van de route niet in de GPS geladen dus dan maar met kaart en boekje verder. Het boekje geeft aan dat in Suxy twee hotels moeten zijn want onderweg is verder niets. Even wat van de route af maar toch maar daar heen een weg door het bos die hoog en laag gaat. Het eerste hotel in Suxy is gesloten en nog wel ANWB aanbevolen. Het tweede een Auberge is ook dicht. Wat nu? Een huis waar Gite Rural opstaat geeft ook al geen reactie. Een moeder en dochter met zoontje lopen over het plein, die maar eens vragen. Ja misschien even verderop dat ik daar een kans maak. Het is ook een huis met het voorste gedeelte een gite rural, ik krijg contact met een mevrouw en vraag om hier te kunnen overnachten. Daar moet ze eerst over nadenken en in huis aan een ander vragen. Ik weet het niet want zie verder niemand in huis. Dan zegt ze mijn eerlijke gezicht ziende data het kan voor € 30. Ik vraag haar of er ook een mogelijkheid is in het dorp te eten maar dat is er niet. Dan wil ze wel wat voor me klaarmaken ze heeft nog vier eieren, dat neem ik graag aan. ’s Middags in Gembes bij hollandssprekende hotelier/camping had ik ook al een uitsmijter gehad, maar goed dit gaat er altijd nog wel in een hongerige fietser. Na een uurtje brengt ze de eierpannekoek met brood en heet water en thee. Zo kan ik mijn maag wat vullen. Ze heeft geen internet, maar ik kan wel tv kijken en zie de voorronde van het songfestival met Belgisch commentaar. Dan maak ik het bed op en ga slapen.

Smsje naar Wiets: Eindelijk slaappl nb 90 km in Suxy 15 km bertrix liefs elt.

Zaterdag 29 mei, aantal km gereden 100.
Als ik op de fiets zit moet ik steeds weer tellen hoeveel dagen ben ik nu onderweg en welke dag is het vandaag. Dus zaterdag en ik kwam ok half vier in Verdun aan. Heb bij de touristen informatie gevraagd waar de HI Hostel was. Plattegrond mee en kijken waar het is. Ze hadden wel gezegd dat het pas vijf uur open ging. Dus eerst maar een terrasje en een pilsje genomen. Om vijf uur bij de Jeugdherberg maar geen spoor van leven dan maar een goedkoop hotelletje genomen. En nu ga ik eerst in de stad wat eten.
Vanmorgen stond ik om acht uur al klaar om te vertrekken ik wist niet of ze me nog een ontbijt zou geven, maar er was nog een halve baguette van gister over en boter en een stukje kaas, dat heb ik maar verorbert met wat thee uit de thermoskan dat al wat afgekoeld was. Toen ik weg wilde had ze nog wel wat om te ontbijten maar ik had al genoeg gegeten. De overnachting kostte € 30 en € 10 voor het eten, dus dat kon er wel mee door. Het was de eerste keer zei ze dat ze het zo verhuurd had. Misschien doet ze nog wel een keertje.
Ik laat de Abbaye d’Orval links liggen en kies de alternatieve kortere route. Ook laat ik Montmedy links liggen om de kortere en minder stijgend route te nemen. Ik ben dan bij Limes in Frankrijk aangekomen en het landschap ismooier want je ziet meer van de omgeving en minder donkere bossen. Het weer houdt zich goed en zoals de vorige dagen trek ik het zweethemd dan ook uit. De route gaat deels langs een dal van een riviertje of beekje met zo nu en dan nog een heuvel die beklommen moet worden. Bij Brandeville kies ik voor een omweg naar Dun sur Meuse dan hoef ik niet nog twee keer meer dan 100 m te klimmen. Ik hoop in Dun een plekje te vinden om wat te rusten en nuttigen, maar het is zaterdag en alles is rustig en niet aantrekkelijk. Dan maar een stop in een dorpje in het bushokje. Ik heb nog een stukje koek en een reep en drinken dus daar doe ik het maar mee. Dan volgt de route het dal van de Meuse, niet altijd vlak maar het is te doen. Twaalf kilometer haalt een oudere fietser(zonder bagage) mij in en ik wordt geprikkeld om de man wat bij te houden dit lukt aardig tot voor Verdun. Zo kom ik half vier in Verdun aan.

Smsje naar Wiets: Om half 4 in verdun jhb niet open hotel genomen 100 km gefietst wel internet liefs elt.

Zondag 30 mei
Vandaag is het zondag maar om een rustdag te nemen in een uitgestorven Verdun lokt me niet dus toch maar op de fiets. Het hotelletje is verder prima. Daar ik het idee had dat mijn voorband wat slapper begon te worden, de achterband was in België goed hard opgeblazen na de lekke band, vraag ik bij de receptie of men misschien ook een fietspomp heeft., er logeren ook veel motorrijders. Ik krijg er een mee en wil proberen het dopje van het ventiel af te draaien. Het blijkt heel vast te zitten en als ik het wel loskrijg gaat het hele ventiel mee zodat ik een platband heb. Ik vraag een motorrijder mij te helpen het dopje van het ventiel te draaien het lukt hem met de tanden om het los te krijgen. Hoe nu, de pomp past niet op mijn ventiel. Een ander pomp vragen bij de receptionist. Die heeft hij ook nog wel, maar ook dit levert geen lucht in de band op. Dan maar met mijn eigen pompje ook weinig. Ik besluit de tassen bij de receptie neer te zetten en bij een pompstation te proberen een honderd meter verder. Ook dat heeft niet het gewenste resultaat want ik heb niet de juiste nippel. Wat nu, maar weer terug naar het hotel, de receptionist zegt wacht maar en gaat een paar panden verder waar wat materiaal ligt. Ook een fietspomp die lijkt op de onze , maar nog geen resultaat. Bij ons loopt ook een man in camouflagepak en die pakt zijn mobieltje om een vriend te bellen. Wij weer terug naar het hotel en wachten verder af wat er gebeurt. Ik krijg een kop koffie aangeboden en dan is er een man in trainingspak die en pomp en de juiste nippel bij zich heeft. Ik vraag om voor mij op te schrijven wat het moet zijn een adapter grosse valve, en denk onderweg misschien ergens bij een randoneur zoiets te kunnen kopen.
De route gaat nu eerst door het Maasdal en heb steeds nog het gevoel zou hij het wel houden. Maar alles gaat goed en ik krijg steeds meer vertrouwen in de opgeblazen voorband evenals de achterband na België.
De route gaat nu verder van de Meuse af en er zijn foerageerplaatsen onderweg. In St. Mihiel zie ik dat een restaurantje open is. Later zie ik dat het een Bretons crêpe restaurant is. Ik bestel iets met kaas en eieren, misschien een soort uitsmijter. Dat blijkt het ook te zijn maar dan in een soort dun pannenkoekje met inhoud. Het smaakt goed en ik vervolg mijn tocht. Eerst een zware klim, die ik deels lopend onderneem. Het begint zo nu en dan ook te spetteren en trek mijn regenjack aan, dat ik gelukkig nog bij me heb. Ik fiets tot Trondes waar een Chambre d’hôte is. Achteraf zie ik dat het een biologische mevrouw is. Om te eten moet ik naar een restaurant 6 km verder in Pagny waar volgens moeder en zoon een goed restaurant is. Onderweg hoor ik de krekels tsjilpen zoals bij ons kikvorsen tekeer gaan. Het restaurant gaat pas om half zeven open en de keuken om zeven uur. Wat een vervelende fransen die pas laat in de avond eten. Gelukkig is er ook een tankstation met snackgelegenheid. Een vast menu met patat en vlees, drinken en toespijs. DAt bevalt me ok wel goed en weer terug naar Trondes. Onderweg moet ik een kanaaltje over en daar liggen Nederlandse bootjes, kruiser evenals ik al in St. Mihiel gezien had. Als ik er de volgende morgen langsrijd zijn de bootjes al weer verder gevaren. Ik slaap op de bovenverdieping en rust goed uit.

Smsje naar Wiets: Slpl in trondes 15km tnv Toul 85km gereden geen internet oant sjen elt.

Maandag 31 mei een zware tocht van 110 kilometer gereden, een koude westenwind.
dus geen rustdag genomen en maar weer op de fiets. Ik dacht dat na de Ardennen het klimmen wel geweest was, maar deze dag moe tik heel wat colletjes over. Deels gaat mijn tocht west en zuidwest zodat ik een beetje last heb van de westenwind. Ik doe mijn jasje met lange mouwen aan, wta ik deze week nog niet eerder aan heb gehad, want ik heb steeds met korte mouwen en korte broek gefietst. Mijn eerste grote plaats is Vaucouleurs waar het beeld van Jeane d’Arc staat. Er lopen drie mannen met rugzakken maar ik ben nog niet zo vrij om hen te vragen of ze Nederlander zijn en op weg naar Santiago de Compostello. Het heeft er wel alles van. Ik fiets nu door het dal van de Meuse een smal riviertje, maar wel een mooie omgeving. Wel moet er zo nu en dan geklommen worden en gedaald. Ik vraag me af of mijn remblokjes ook haast versleten zijn, maar dat zal wel wat meevallen. Na de reis maar naar de fietsenzaak. Op een splitsing kies ik voor de route die de GPS aanwijst en laat Domrémy maar wat het is, n.l. het geboortehuis van Jeane d’Arc. Deze tocht gaat over een hoogvlakte van 400m boven NAP maar is niet vlak hoor. Volgens het boekje is er een goedkope Chambre d’hôte in Mandres dus probeer zover te komen.
Het blijkt een goed onderkomen te zijn. De baas vraagt me of ik ook bij hun wil manger, en ben er ondertussen achter gekomen dat het eten betekent. Dat wil ik graag want ik ben aardig uitgeput evenals de batterij van de GPS die ik voor de laatste km niet meer heb verwisseld. Dat ik très fatigeu ben blijkt wel dat ik het eten nauwelijks naar binnen krijg en meteen in bed duik. Nu maar weer zien wat de volgende dag mij brengt.

SmSje naar Wiets:      Slpl Mandres 25km tnv Langres ca nog 2 dagen vandaag zwaar droog koud gr. Elt.

Dinsdag 1 juni weer 110km gereden redelijk bewolkt weer, geen regen.

Van Folkert en Yke een sms je dat ik weer pake ben geworden van Ylse Ineke daar drink ik vanavond wat op. De vorige dagen had ik geen draadlos internet en kon dus geen verslag van mijn belevenissen doen. Vandaag ben ik ik Pontailler ca 10 km van Montmacon. Ik denk nog 20 km ten noorden van Tart le Bas, dus nog 140 km van Taizé. Ik weet niet of ik dat wel in een dag doe. Vanmorgen vertrokken van Mandres. Wat ik gister en zondag meegemaakt heb komt nog bij die dagen.
Vandaag doet mijn GPS het niet ik kan hem niet aan de praat krijgen het knopje deugt niet en het was wel erg gemakkelijk om hem er bij te hebben, nu moet ik iedere keer de kaart en het boekje erbij raadplegen wat wel wta tijd kost. Thuis maar opsturen, ik hoop dat er een jaar garantie op zit.
Na een kwartiertje fietsen staat er op de weg een man met ontbloot bovenlijf en is bezig wat andere kleren an te doen. Hij heeft een boekje dat erg veel op mijn boekje van Abrahamse lijkt, dus spreek ik hem aan en ja hoor eindelijk een Nederlander. Hij is weer op weg naar Nederland. Hij komt van Arnhem en heeft een rondrit gemaakt door de Bourgogne en de Morvan een soort cursus gevolgd. Het is maar een “gewone” fiets met alles er op en er aan. Niet veel kleren maar wel kampeerspullen, want hij overnacht in een tent. Heeft maar één keer een jeugdherberg opgezocht vanwege slecht weer. Hij was nog onderweg dat het ’s nachts nog vroor. Hij ziet meteen dat ik een Rohloffnaaf heb en bekijkt het met aandacht. Zijn eigen fiets was gestolen en daarom heeft hij een tweedehandsje gekocht. We willen weer verder elk een eigen richting op en nemen een foto van elkaar.
Deze dag gaat het fietsen prima want het grootste gedeelte van de  route loopt langs verbindingskanaaltjes op het jaagpad wat soms minder goed geasfalteerd is, maar daar ben ik al aan gewend geraakt in Duitsland.
Er zijn nooit veel eetgelegenheden langs de route en om één uur pauzeer ik even. Dan kom ik om half drie bij het 38 sluisje aan waar men warempel een eetgelegenheid gecreëerd heeft in een hok met glazen golfplaten erop. Het wordt tijd voor koffie en ik bestel een grote cafe au lait, maar ook wat te eten. De menukaart brengt ze, maar ja wat is het allemaal? Ik bestel een baquette met nog wat. Na een poosje krijg ik een broodje warme baguette met ragoutsaus er in en een groot slablad. Dat gaat er wel in en na een half uur ga ik weer verder, om tegen vijf uur op zoek te gaan naar een chambre d’hôte.
Als ik ergens stop zijn er vriendelijke fransen die vragen wat ik zoek. Ik geef aan dat ik ergens wil slapen en wijzen me naar dit dorp met een uitstekende Chambre d’hôte aan het dorpsplein tegenover de boulangerie. Het is een heel oud huis en erg hokkerig maar slapen zal wel gaan. De douche hebben ze in een gangetje naast het huis voor gasten aangebracht. Vanavond heb ik in een chic restaurand gegeten waar ze alleen maar de wijn per fles hadden. Ik vroeg om een glas wijn van het huis maar de Duitse gasten die naast me zaten hielpen me uit de droom. Dus vandaag maar wat luxer. De Duitsers waren met een boot een rondvaart aan het maken over de Saône van twee weken. Nederland hadden ze ook al vaak bezocht. Deze winter hadden ze er nog op gelet of er een schaats Elfstedentocht werd gehouden. Maar dat er ook andere Elfstedentochten georganiseerd werden keken ze van. Vooral om Pinkstermaandag 230 km te fietsen.  De man fietste wel met een kameraad maar dan de Main of Ruhrroute een nieuwe radweg van 150 km. Zou dat mijn volgende tocht worden?

Smsje Folkert: Hertelik lokwinske nije heit en mem pake Elt.
Smsje Wiets:   slpl Pnttailler naby Montmacon 110km alles ok groeten pake Elt.

Donderdag 3 juni. de afstand was 138 km.
Ik ben nu al weer een hele dag in Taize en  begin al weer wat aan het leven hier te wennen. Het eten is sober maar goed. Gister ben ik om kwart voor negen uit Pontpailler vertrokken. Het weer was wat bewolkt en het had ’s nachts geregend, hoeveel weet ik niet want ik heb een goede, maar dure nacht gehad na een luxe eten. De weg gaat nog wat op  en neer en door het bos tot ik om half twaalf een cafe tegenkom en café au lait bestel. Koop bij vertrek nog een blikje drinken en betaal maar ruim drie euro. Nu gaat het verder naar Baune. Ik zie het nog niet liggen wat het ligt meer in een laagte tegen een berghelling waar de eerste wijngaarden zijn die ik tegen kom. De dag ervoor ging ik bij Langres langs en dat lag boven op een heuvel en nam daar een klein stukje een verkeerde weg wat  veel klimmen nodig maakte, maar toch nog goed gekomen. De fietsenmaker cq zaak kon ik niet vinden om de noodzakelijke adapteur mit grosse valve te kunnen kopen. In Baune aangekomen ga ik weer op zoek. Het is een mooie stad met veel banken en geen fietsenzaak. In een parkje zitten twee mensen met fietsen naast zich. Zal ik die vragen, toch maar doen en ja het blijken Nederlanders te zijn op weg naar het zuiden. Hij weet geen zaak maar kan me misschien wel helpen en ja hoor hij heeft in zijn simsondoosje iets wat  misschien ook wel werkt. De mensen hartelijk dank zeggend vervolg ik mijn weg nu volop door de wijngaarden. In de volgende stad kom ik wel langs een fietsenzaak, maar kan de mevrouw niet echt duidelijk maken  wat ik bedoel, dus koop ik maar  wat waar ik wat mee te kunnen denk ik. Nu gaat de route langs een kanaal een verbinding tussen  Marne en de  Saône met om de km een sluisje. Mijn zweethemd had ik bij de koffie al uitgedaan, want het weer wordt steeds mooier en voor de wind die aardig blaast gaat mijn rit over  de oude spoorbaan richting Taizé. ik trap stevig aan om voor zes uur er te kunnen aankomen dat lukt en krijg onderdak in een barak. eigenlijk mag ik hier maar tot zondag blijven want dan beginnen ze met nieuwe groepen, maar we  zullen wel zien. De nacht slaap ik goed en hoefde vandaag dus niet op de fiets te stappen wat ook wel een oed gevoel geeft. onwillekeurig kijk je of je ook een bekend ziet en vanmorgen denk ik Els de Wolf uit Zeewolde te herkennen, maar het zal wel een dubbelganger zijn. Na de maaltijd ziet ze mij ook en ja hoor Els is met zeven mensen uit Zeewolde een weekje in Taizé. De groeten van haar  voor een ieder. Mijn tijd is op groeten.

Smsje naar Wiets: Ik ben in Taizé 138km elt.

Maandag 7 juni gister 60 km en vandaag 190km.
Er zijn ondertussen al heel wat dagen voorbijgegaan. Na de eerste dag in Taizé heb je het idee dat je er al weer lang bent. Het went heel gauw. Donderdag was dan ook zomaar voorbij, het was een beetje een koude bewolkte dag vanwege de harde wind uit het noorden. Vrijdag scheen de zon de hele dag en werd ik ingedeeld bij een duitse groep uit omgeving van Mainz. De mensen kwamen met een bus omdat er donderdag een katholieke feestag was, waren er veel nieuwe groepen aangekomen. De bijbelbespreking ging over de verloren Zoon er werden goede dingen naar voren gebracht en de vragen in de groep besproken. Zo ging het ook vrijdagmorgen en ’s middags hielden we vrij. Ik ben toen op de fiets naar Cluny geweest dat is maar 12 km over een fietspad.
Zaterdag verliep ongeveer gelijk, maar toen gingen een paar anderen van de groep naar Cluny. Dat we hebben toen in kleinere groep met elkaar gesproken. ’s Middags heb ik de zangoefeningen bezocht en een inleiding over iconen.
Zondag verloopt de indeling van de dag anders omdat we dan voor de viering eten en na de dienst de meeste mensen weer huiswaarts keren, want zondag is de wisseldag, daarom ben ik na het middageten ook op de fiets gestapt, nadat ik eerst geholpen had met corveewerkzaamheden want de meesten zij dan al weg.
Nogmaals moet ik mijn verhaal er in zetten want er ging iets mis. De route terug eerst over het fietspad tot Chalon sur Saône en dan verder door het dal van de rivier. Tegen vijf uur begint het te dreigen en valt er een slag dat ik neem het eerste Chambre d,hôte dat ik tegen kom. Er is gelukkig een restaurant in het dorp waar ik wat ga eten. Na een goede nachtrust stap ik vandaag fris op de fiets en zoek na 170 km een adres van Vrienden op de fiets, die blijken er niet meer blijkt te zijn. nu wordt het zoeken en gelukkig na 190 km vind ik een camping met pension. De mevrouw wil wel wat eten voor me klaar maken en ik mag daarna op haar computer mijn verhaal schrijven, wat niet allemaal eerst goed ging. Nu ga ik slapen en hoop morgen weer fris op te staan. Groeten Ellert

SmSje naar Wietske:  Ben 20km tnv Chalon s Saone 60km gefietst geen internet kreeg onweer + regen. Morgen verder tút elt.

Donderdag 10 juni
Vandaag ben ik in de JHB in Gemünd hoog in de Eifel. Het internet daar lukte niet en nu zit ik voor het eerst in een internetcafe. Het weer was vandaag goed het begon met wat regen maar later werd het droog. Vannacht had het wel geregend en geonweerd, maar ik ben net aan de goed kant van de depressie geloof ik.
Laat ik maar beginnen met het verhaal van dinsdag.
Vanuit mijn overnachting ben ik door het Saone dal gereden en de route van Abrahamse weer gevolgd. Het was een goede dag om te fietsen en probeerde tot Nancy te komen. Als je denkt dat je er bijna bent duurt het nog een hele poos en ben via het fietspad langs het kanaal ten zuiden van de stad gereden. Het is de verbinding van de Moselle en de Meurthe, met om de paar honderd meter een sluisje. In de stad ben ik op zoek gegaan naar het VVV dat midden in de stad op het Stalinasplein is, we waren daar vroeger eens met de kinderen er was toen de Tour de France bij Epinal. Het plein is prachtig mooi, maar daar had ik geen tijd voor omdat ik de JHB wilde zoeken. Dat koste ook nog weer de nodige tijd, maar goed dat lukte. Toen maar op zoek naar wat te eten. Nu ligt het kasteel met de JHB erg afgelegen dus veel kans was er niet. Ik kwam bij een winkelcentrum waarvan alleen nog een café open was, maar waar ik niets kon eten. De barman vroeg wilde ik dan misschien een pizza eten. Hij bestelde die voor mij bij een pizzabezorger en kon dan ten slotte wat eten, terwijl een gast die wat duits sprak mij gezelschap ging houden en een biertje aanbood. Toen maar weer terug naar de JHB. Op de meerpersoonskamer was ook een jongeman op weg naar Santiago de Compostello. Het was de enige keer dat hij in een JHB sliep want hij had een tentje waar hij anders in overnachtte. Zijn schoenen waren al versleten en had nieuwe moeten kopen. Hij de tijd nog tot begin september want dan ging hij terug vliegen. Als hij ergens zijn tent opsloeg waste hij zich niet echt en was niet onder de douche geweest dat het stonk aardig naar zweet, gelukkig kon het raam open blijven staan ,s nachts. Ik typ op een Frans toetsenbord dat alle tekens kloppen niet altijd.

Smsje naar Wiets:Eindelijk slp 190km 20km tzv Bains les Bains mooi weer tút elt

Woensdagmorgen  9 juni ben ik op tijd opgestaan om mijn fietstocht te vervolgen. Het duurde even voor ik vanuit het zuiden van de stad weer in de goed richting Metz kon rijden. Deze keer koos ik de kortste route langs de gewone weg en dat ging goed. Onderweg heb ik maar weer eens wat gegeten en dan zijn er altijd wel mensen die Duits verstaan of wat spreken. Een schnitzel met patat gaat er altijd goed in. Door Metz gereden maar ja hoe kom je er weer uit op de goede weg. Ik wilde nu weer de route volgen van het boekje om niet steeds het verkeer langs je heen te zoeven te hebben.  Dat betekende wel dat ik aardig moest klimmen om op de hoogvlakte de route te volgen. Het begon ook aardig warm te worden, maar gelukkig had ik ´s morgens twee liter drinken gekocht en de bidons er mee gevuld. Nu kwam ik weer in de richting van de Moselle en daalde af tot ik bij Cattenom met zijn kerncentrale kwam. Even kijkend op een kruispunt welke kant ik zou willen nemen om een overnachting te zoeken na 120 km fietsen. Een vrouw kwam langs met een mand met kersen en gaf me er een handvol van om op te eten. Dat was de gelegenheid om haar te vragen, en ja hoor er was wel een chambre d´hote over de brug direct linksaf en dan een stukje verder. Ik er op af en ja hoor, maar er was niemand thuis, de garagedeur stond open dus denk ik ik wacht wel. De boer was aan het gras maaien in een weilandje en kwam om te zeggen dat zijn vrouw op woensdag boodschappen deed. dus nog maar even geduld. Ik kon er overnachten en moest mijn hapje maar in het dorp opzoeken, de mensen spraken er ook wel wat Duits en naar ze later vertelde ook plat wat veel van het Duits is. Dat lukte wel en het was dreigend weer dat ik had mijn regenjack aangetrokken en dat was voor de terugweg ook maar goed ook. De boerderij had ook een watermolen die veel geruis maakte dat ik heb het raam die nacht maar niet open gedaan.

Smsje naar Wiets: Slpl jeugdhb Nancy 130km gefietst beetje regen 20 gr liefs elt.
                        120km van Nancy naar Metz door dal verder route dus klimmen alles ok elt

Donderdag morgen 10 juni ben ik in de miezert vertrokken om langs de Moselle verder te fietsen, er loopt vanaf Thionville een goed geasfalteerd pad langs de Moezel. Zonder dat ik het zo snel in de gaten hat kwam ik al aan de oostzijde van de rivier in Duitsland aan en verder op was dan ook het Drielanden punt Schengen in Luxemburg. Nu begint de Moezel echt mooi te worden en maak ik even een stop in Grevenmacker in Luxemburg om alle landen bezocht te hebben. Dan weer verder richting Trier wat steeds een betere indruk  geeft wat de huizen betreft, ze zijn mooier in de verf en zien er weldadiger uit dan de franse huizen, vooral op het platteland is het armoe troef en veel oud spul te koop. Trier doe ik niet aan maar ga door tot het station Ehrang om met der Zug omhoog te gaan tot Blankenheim, dat scheelt heel wat klimwerk en zo zit ik twee uur in de trein. Onderweg stappen ook twee Belgen in die een afdaling gemaakt hebben van 25 km en nu weer terug willen gaan. In de trein kun je een kaartje kopen en zij zeggen mij dat de fiets gratis is, dat wist ik niet en had twee kaartjes genomen maar voor de halve prijs wil hij het wel overnemen voor het stukje dat zij mee reizen. Ik had een kaartje tot Junkerath gekocht maar wilde wel een stukje verder, dat ik ben in Blankenheim uitgestapt tot over het hoogste punt van 520 meter om vandaar 25 km naar beneden te fietsen tot ik in de JHB in Gemünd kon overnachten en ook nog een maaltijd kon nuttigen. Morgen zien we wel hoe ver ik langs de Rur richting Roermond kom. Ik begin nu ook wel weer naar huis te verlangen. Groeten allemaal. Oant sjen.

Smsje naar Wiets: ik ben 10km tnv Thionville in Cattenom Moselle ga morgen via Trier mooi weer vandaag vannachtwas regen groet Elt.

Smsje naar Wiets Ben jhb Gemünd Eifel 80 tot Trier 80km met Zug omhoog 25 dalen hier gegeten miezer later droog niet te warm Alles top oant sjen
   Als alles  goed is ben iik zondagavond laat misschien thuis elt.

Vrijdag 11 juni 120 gereden
Ik ben vanmorgen vroeg vertrokken van de JHB om de kortste route naar het RuRtal te nemen dat viel wat tegen want ik moest eerst aardig klimmen, maar daar staat tegenover dat je ook weer naar beneden moet. Onderweg bij de daling had ik een prachtig gezicht op Heimbach. Het volgen van het pad langs de rur viel niet oveal mee want de aanwijzingen waren niet overal even duidelijk, soms stond het bordje achter de bladeren verstopt en rij een stuk verkeerd om weer te moeten terugkeren. Maar uiteindelijk kon ik aardig de route volgen totdat ik in een dorp bij Lidl inkopen deed en de route weer kwijt was. Later kwam het wel weer goed en kwam ik regelmatig andere fietsers tegen, die op weg waren naar zuid Frankrijk of naar Santiago de Compostella. Het weer begon steeds mooier te worden vandaag en de temperatuur liep op naar 27 graden. Het laatste gedeelte kon je er ook gefietst worden op de knooppunten wat me wel weer wat tijd gaf om door te fietsen. De gedachte om Venlo te halen lukte niet vandaag en daarom probeerde ik in Melick te overnachten bij een oud collega van het kadaster en uit de groep van de reünisten. Na een beetje zoeken in Melick en bij een mevrouw het telefoonboek in te mogen kijken vond ik uiteindelijk Thei en Marlies waarik de nacht doorbreng en nog pasta krijg om morgen voldoende koolhydraten om morgen een grote tocht naar Heerde te kunne maken.

Zaterdag 12 juni 175km gefietst

Vanmorgen ben ik vroeg vertrokken om 8.00 uur vanuit Melick omdat er een lange tocht voor de boeg heb. Ik heb mijn zwager in Heerde gevraagd vannacht weer bij hen terecht te kunnen, dan kan ik zondag het laatste stuk terug naar huis proberen te maken. Het weer was nog aardig bewolkt in Limburg en er viel ook nog een kleine spat regen.
Thei bracht me een stukje op weg want bij Roermond waren alle wegen veranderd vanwege de aanleg van de snelweg met tunnel. Zo kwam ik snel op de binnenringweg en kon gemakkelijk mijn weg vinden. De route die ik genomen heb was langs de provinciale weg N271 die van Maastricht naar Nijmegen loopt, dan hoefde ik onderweg niet steeds te kijken of ik goed zat. Alleen ging het in Gennep even mis want er was markt en via een omleiding miste ik de brug die ik over moest. Andere fiets toeristen hadden een uitgebreide kaart zodat ik me kon oriënteren dat toch die weg naar rechts moest nemen. Onderweg had ik koffie gedronken in Nieuw-Bergen met eigen gemaakte appelgebak en dat smaakte best.
In Nijmegen liep het verder goed om de brug over tekomen naar Lent. Daar merkte ik dat het aardig waaide en niet helemaal uit de goede richting voor mij. Ten zuiden van Arnhem koos ik ervoor om via Velp, Rheden en dieren te rijden om dan langs het Apeldoornse kanaal tussen de bomen te fietsen. Ik had geen zin om nog eens een klim over Terlet te maken, maar dat betekende wel dat ik meer kilometers moest maken. In Apeldoorn had ik al 150km op de teller staan en de laatset kilometers worden wel steeds zwaarder niet wat de voeten betreft maar wel wat het zitvlak aan gaat na drie weken fietsen.
Tegen zeven uur kwam ik bij Bert en Liesbeth in Heerde aan die net van plan waren om te gaan eten, zodat ik meteen kon aanschuiven. Hopelijk een goede nachtrust voor de laatste etappe van morgen dat moet wel lukken als ik geen pech krijg, maar ik vertrouw erop dat het wel losloopt en anders kan ik altijd onderweg op de trein stappen.

Zondagavond 13 juni

De laatste loodjes waren minder zwaar dan gisteren, ik heb 75 km gefietst.
Bert mijn zwager was zo vriendelijk om mij een stukje met de auto weg te brengen tot Hasselt. De wind was vandaag niet zo hard als gisteren maar toch niet echt voordelig. Ik heb pas toen ik in Fryslân was in Wolvega een korte pauze gehouden en het verder wat rustig aan gedaan. Het was goed weer om te fietsen zon en wolken. Voorbij Heerenveen heb ik de meegekregen broodjes opgegeten en in het zonnetje gezeten. Onze dochter Jitske had nog gebeld of ze me onderweg nog ergens konden treffen maar daarvoor was ik al te ver uit hun route van Assen richting Utrecht. Met behulp van de routeplanner had ik vandaag wel een route met pontjes erin, bij Ulesprong, de Veenhoop en twee bij Earnewâld. Daar had ik met Wietske afgesproken dat we elkaar zouden ontmoeten voordat we naar Burgum gingen om de nieuwe pakesizzer Ylse te bekijken bij Folkert en Yke. Het is een pracht van een baby en heel gelukkige heit en mem. Even over zessen waren we in Blije de thuisbasis, terwijl het onderweg regende, maar nu zat ik droog in de auto. Dit was de laatste dag van mijn fietstocht naar Taizé en weer terug en de kilometerteller gaf een totaal aan van 2262 km.

Iedereen die gereageerd heeft op deze site in het gastenboek of alleen maar het verslag heeft gelezen van harte bedankt voor jullie belangstelling en mentale ondersteuning.