Holy Island

Beste mensen,

Op dit moment dat ik dit schrijf verblijf ik in een backpacker hotel gelukkig met Wifi om wat op te schrijven over mijn pelgrimsreis naar Holy Island. ellert44@yahoo.com

Wij zijn met een groep van 14 mensen onderweg naar Holy Island gelegen aan de oostkust van Engeland en gelegen tussen New Castle en Edingburg.
met een groepje van 6 mensen stapten we op vrijdag 27 april in Leeuwarden op de trein. In Heerenveen kwamen er nog 5 personen bij om naar Amsterdam te reizen, waar de laatste drie ons gezelschap vol maakten. In hotel Victoria namen we nog wat te drinken en zetten ons om half drie op de stoep voor het hotel om te wachten op de bus die ons naar IJmuiden zou brengen. Dit duurde langer dan we verwacht hadden maar de traffic man zei al dat de bus pas tussen drie en vier gewoonlijk kwam. Dus keken we nog maar wat om ons heen daar in de buurt van het centraal station waar veel te zien valt.
Gelukkig daar komt de Oadbus maar de eerste was niet voor ons bestemd, dus nog maar even wachten want het busje komt zo denk je dan. Om half vier arriveerde de bus en konden proberen de koffer onder in de bus te stoppen en konden we eindelijk instappen. Half vijf kwamen we bij de terminal in IJmuiden aan en moesten daar de boarderkaart in ontvangst nemen en door de  paspoort contrôle, want Engeland is geen Schengenland.
Eindelijk op de ferry konden we onze bagage in de hut brengen en genieten van het mooie uitzicht en het aangename zonnige weer.
Het was een rustige zee, maar verder wel enige deining, die later in de nacht nog wat heftiger werd. Voor de een was dat een genot om in slaap te komen en voor de ander om draaierig van te worden. Sommigen konden niet goed slapen vanwege het snurken van hun medekamergenoot.

Op de Ferry was van alles te doen en kon je meedoen met bingo of een film kijken of in een van de vele bars in drankje nemen. Dan valt de nacht en zoeken de meeste mensen hun hut op. ’s Morgens kun je gebruik maken van een uitgebreide lunch of alleen een broodje kopen met een kopje thee. De Ferry nadert de kust van Engeland en de kliffen komen in zicht. Het is mooi half bewolkt weer en nog een aardige deining. Aan de wal staat de bus naar het station klaar om ons naar de stad te brengen. Dan nog tien minuten lopen naar het Backpakkers hotel. De bagage naar de kamers en dan gezamenlijk naar het station om ponden te pinnen uit de pinautomaat. Dan gaat iedereen zijn weegs om de stad te verkennen en het schitterende moderne overdekte grote winkelcentrum bekijken.
We spreken af, dat we om zes uur samen in het restaurant naast het hotel te gaan eten. Daar genieten we van een eenvoudige, maar voldoende eten om weer op krachten te komen. Dan gaan we nog de stad in of blijven in de kelder wat met elkaar praten. Onder ons door loopt de metro die we zo nu en dan onder ons horen dreunen. Morgen zien we wel wat de dag ons dan weer zal brengen.

Het is nu zondagavond en sommigen hebben wat in de stad gegeten en anderen hebben een maaltijdsalade in de winkel gekocht.
Vanmorgen ging mijn wekker op de telefoon om half acht, maar ja ik had hem niet op de engelse tijd gezet zodat het nog een uur te vroeg was om op te staan. dus nog even dutten totdat er op de deur geklopt wordt, we wachten niet langer op jullie maar gaan naar het station om de trein te halen. We hadden ons blijkbaar verslapen. Dan de keuze of snel aankleden en er achteraan gaan of rustig aan een een volgende trein nemen naar Durham. We besluiten ons te haasten en ja hoor we zijn op tijd op het station om met de anderen naar Durham te reizen. Het is dan nog droog weer maar in Durham aangekomen begint het al gauw wat te miezeren. We maken de dienst mee van tien uur en gaan daarna naar het restaurant on de kelder van de kerk om wat te drinken. Corrie Bark is jarig en we zingen haar toe en ze krijgt een verjaardagskalender met foto’s van Holy Island, waar ze zelf ook op staat. Dan gaat ieder zijns weegs.
In de stad zijn de winkels gewoon open en om half vier is er weer een dienst in de kathedraal. Daar zijn de meeste weer bij aanwezig en het is erg indrukwekkend hoe de dienst verloopt. De voorgangers, koor en gemeente lopen naar verschillende plaatsen in de kerk om het Paasfeest te vieren. De dienst is dan een afwisseling van responsies, lezingen, anthems en hymes die ook door de gemeente gezongen worden. Een en al een dienst om nooit te vergeten. Vanwege het zeer regenachtige weer besluiten een aantal weer terug te gaan naar New Castel en daar met elkaar in het restaurant naast het hotel te eten.

Maandag 30 april

Vandaag kunnen we rustig aan doen want we hoeven pas om kwart over elf met de trein richting Edingburg. Het was afgelopen nacht veel rustiger in het hotel dan de nacht daarvoor.
Dat het vandaag koninginnedag is daar merken wij niets van er is een van de groep die een oranje versiering opgedaan heeft.
We rijden met de trein door een zacht glooiend landschap en stappen na drie kwartier uit om verder te gaan met de taxi. de eerste twee taxi’s zijn na twintig minuten op Holy Island maar de anderen moeten nog even wachten op een taxibusje. Het Marygatehouse is een eenvoudig onderkomen maar wel passend voor onze groep. Er moet nog even wat geregeld worden met de kamerverdeling i.v.m. het snurken van mensen.
Om twee uur ’s middags komt Graham om ons wat te vertellen over de Keltische spiritualiteit en daaraan gekoppeld een pelgrimswandeling langs de kust.
Hij weet ons op allerlei kleine dingen in de natuur te wijzen en verbindt dat met ons eigen leven en geeft ons de tijd om daar over na te denken.
Het is laag water dat we kunnen naar St. Cuthberts eiland lopen en genieten van de natuur. Hij heeft zijn verrekijker op statief meegenomen en we zien de honderden zeehonden op de zandbank liggen.
Na deze wandeling gaan we meteen door naar de Saint Mary’s Parish Church om het avondgbed mee te maken. Het supper wordt ons een voedzame vegetarische maaltijd voorgeschoteld. Er is ook nog een toetje na.
Dan is er tijd voor koffie of thee en bespreken we met elkaar onze ervaringen van deze dagen. Het meest heeft ’s middag viering in Durham indruk bij ons gemaakt, waar voor het eerst een lopende viering gehouden werd en de refresments na afloop vanzelf.
Om negen uur is er de night prayer in de Open Gatehouse in de kleine crypte. Dan zoeken enkelen de pub op om nog een glaasje wijn of een pintje te pakken. Na zo’n inspannende dag slapen we denk goed in het Mary Gate house.

Dinsdag 1 mei.
Vanmorgen gaan we eerst voor het ochtendgebed naar de crypte onder ons huis en hebben aansluitend breakfast.
We maken ook lunchpakketten klaar voor de lunch omdat we na de inleiding van Graham weer met hem op pad gaan de duinen in. Graham houdt een inspirerend verhaal over de keltische spiritualiteit, waarvan we zeer onder de indruk zijn. Het vertrouwen op God maakt deel uit van het dagelijkse leven. Dat kan zijn als je gaat autorijden of achter de computer aan het werk gaat of met elkaar een wandeling gaat maken. Het weer is goed en de zon komt af en toe te voorschijn, maar op de open ruimte merken we dat de wind fris is en toch flink sterk  is. Voor de lunch zoeken we dna ook een plekje op in de luwte van een hoog duin. De natuur is hier prachtig op het ene moment zie je wilde hyacinten en op een andere plaats wilde primulaatjes. Er zijn zandstranden maar ook vol met kiezels of natuursteen platen. Er zijn stijle rifachtige kusten en zacht glooiende stranden met hoge duinen.
Op de plaats van een voormalig dorp van voor de tijd van de invallen van de Vikingen vertelt hij ons het een en ander. Zo dwalen we het hele eiland haast over en wandelen weer terug langs het Castel op de rots. Een pittige wandeling met heel mooie momenten om nog eens over na te denken.
De meeste gaan dan om half zes weer naar het avondgebed in de Saint Mary’s Parish church.
Het eten valt er weer goed in en de avond zullen we wel niet laat maken.

Woensdag 2 mei
Vandaag doen we heel rustig aan want we hebben eigenlijk geen gezamenlijk programma. Na het ochtendgebed ons breakfast, weer met yoghurt en toast. En dan zijn we vrij om onze eigen weg te gaan. Er is om half tien een ochtend gebed in St. Cuhtberts kerk waar ik en nog een paar heen gaan.
De meesten verkennen de verschillende winkeltjes met allerlei toeristische materialen met de afbeelding van het eiland, saint Cuthbert en het Keltische kruis. Ik maak eeen wandeling langs de kust, de vuurtoren en de haven en bezoek het heritage monastery museum. Ze vragen hier overal entree voor en de prijzen zijn aardig pittig. Dan is het al weer gauw tijd voor onze lunch, die bestaat uit een zeer goed gevulde soep met stukjes stokbrood. Verder volgt er nog een bakje yoghurt en een reep ananas. ’s Middags gaan een aantal de St. Cuthberts wandeling over het wad maken en anderen bezoeken het painting winkeltje van de schilderes. Verder gaat ieder weer zijn eigen weg. Mijn weg gaat vanmiddag naar het kasteel, maar om dat te bezien moet je ook entree betalen. Ik loop nog even langs de moestuin van het kasteel en ga dan richting het wad om de lopers op te vangen. In de verte komen ze er al aan en zij zijn blij dat ze het gehaald hebben om drie uur met elkaar te wandelen en deels op blote voeten. Dan is het al weer tijd voor de avond prayer in de Saint Marys Parish Church en dan voor de supper.

Donderdag 3 mei.
Vandaag heebn we weer een dag om vrij te besteden en we volgen het ritme van de ochtend gebeden in de crypt van Maryhouse en in de Cuthberts church. Dan probeer ik op internet te komen wat niet lukt en ga dan maar een eindje wandelen door de duinen en langs de kust. Het weer is vandaag wat vriendelijker dan de dagen ervoor, het waait haast niet en het daarom lang zo koud niet meer. Het middagmaal bestaat weer uit een bijzonder maaksel. Een in de schil gekookte zeer grote aardappel waarbij aller zaken gedaan kunnen worden, zoals tonijn salade en nog wat saladeachtige maaksels. De meeste genieten er echt van maar voor mij iis dit niet het eerste wat ik zou kiezen. ’s Middags probeer ik nog eens of ik op internet kan komen want ik heb een acces van vijf dagen betaald, maar het lukt niet. Dan maar eens kijken of bij het Pilgrimshouse de wifi gebruikt kan worden.  Dat lukt omdat ik daarmee dit bericht kan uploaden.
Zo nu en dan komt de zon er ook al een beetje door en lijkt alles veel vriendelijker. Het uitzicht langs de kust is erg mooi. Het eten is zoals alle dagen goed. In de viering in St. Marie Church kregen we een reiszegen mee voor onze terug weg en hebben wij de mensen een zegen toegezongen.
de avondviering in Saint Cuthtburt was indrukwekkend en een goed besluit van een goede week op Holy Island. Daarna gingen wat later dan anders naar de pub en hebben ons daar een beetje uitgeleefd in het zingen van volksliederen.

Vrijdag 4 mei.
Deze dag vertrekken wij van Holy Island met de taxies om kwart voor elf, want later kan niet vanwege de opkomende vloed. Met de trein dan weer naar New Castle waar we even wat tijd voor onszelf hebben voordat we met de shuttle bus naar de terminal van de boot vertrekken. We moeten afwachten of we weer twee persoonshutten hebben of een hut voor vier personen. Het waait vandaag weer flink op het eiland en het is beslist niet warm. We moesten slapen in een vierpersoonshut maar dat viel  gelukkig allemaal mee. In IJmuiden aangekomen op zaterdagmorgen reis ik mee naar Franeker met de auto en ga dan verder met de trein naar Leeuwarden en de bus naar Blije.